Return on investment pe CAS, dupa 15 ani

Inca din timpul facultatii, din nevoia de bani pentru disco, haine, tigari si altele, am decis sa intru in campul muncii. Initial part-time, ulterior cu norma intreaga, acum constat ca sunt 15 ani de cand lucrez. Mereu a fost vorba de domeniul privat, iar ariile abordate au variat. Cert este ca nu am lucrat la negru sau gri, ci doar cu contract, platind cinstit toate “birurile” catre stat, inclusiv celebrul CAS.
plata-CASMultumesc Domnului, sanatatea mi-a permis sa imi fac treaba fara sa fiu vreodata nevoit sa solicit concediu medical pentru tratarea vreunei afectiuni. Ca si fapt divers, se implinesc aproximativ trei ani de cand imi amintesc sa fi fost racit. Nu a fost nevoie sa fac vreun vaccin, pur si simplu sistemul imunitar si-a facut treaba.

Nefericirea a facut insa ca, dupa trei ani sanatosi “tun”, sa prind o raceala careia i-am administrat in mod constant “indiferenta” cuvenita. Se pare ca a iesit invingatoare din toata tarasenia asta si m-a trimis cu pasi repezi la medicul de familie pe care nu il mai vazusem de ani de zile si care ma cunostea din frageda pruncie, fiindu-i pacient inca din primii ani de viata.

In cladirea veche din Slatina, unde medicul de familie are dintotdeauna cabinetul, timpul a avut rabdare cu oamenii, vorba lui M.Preda: aceiasi pereti pe jumatate vopsiti in pastelul “galben de spital”, pe alocuri cojit; aceleasi ferestre cu tocarie de lemn si manere turnate din aluminiu; aceleasi scaune de asteptare – e drept, mai putine la numar – din piele de scaun de autobuz, roase pe la colturi, din care iesea buretele pernei. Pe la colturi, mai vezi cate o relicva a vremurilor apuse, sub forma de scrumiera verticala, din vremea cand toata lumea fuma pretutindeni, indiferent de ora. In capatul coridorului, o asistenta extrem de plictisita da indicatii celor care au ajuns la consult, in timp ce trage dintr-o tigara – afara este frig inca.

Peste tot, plin de copii cu nasul rosu de raceala, alaturi de vreo ruda, asteptand in frigul de pe coridor.

This slideshow requires JavaScript.

In fine, in urma consultatiei vine si concluzia: pneumonie. Se recomanda consult de specialitate la sectia de pneumologie a SJU Slatina.

Ma prezint intr-o proxima dupa-amiaza la sectia de pneumologie a SJU Slatina, unde la ora respectiva nu gasesc pe nimeni asteptand la usa. Intru. Inauntru dom’ doctor(numit de aici inainte DD) si asistenta aferenta.

  • Eu: Buna seara!
  • DD: Buna seara!
  • Eu: Am o recomandare de consult de specialitate din partea medicului de familie.
  • DD: Luati loc pe scaunul rosu. Care sunt simptomele?
  • Eu: X, y, z…
  • DD: Pentru a ma putea pronunta, am nevoie de radiografie pulmonara.
  • Eu: Ok.
  • DD: Da, dar avem doua probleme:
    • Chiar daca sunteti asigurat al CAS, va trebui sa platiti radiografia, intrucat nu mai sunt fonduri.
  • Eu: Dar e abia jumatatea lunii, cum adica nu mai sunt fonduri?
  • DD: Imi pare rau, dar asta este situatia.
  • Eu: In fine, o platesc. Asta e…
  • DD: Cea de-a doua problema este ca:
    • La radiologie se lucreaza doar in tura de dimineata, iar la aceasta ora nu mai gasiti pe nimeni de mult. Nu a fost angajat peronal suplimentar.
  • Eu: Deci am venit de pomana, nu?
  • DD: Cu parere de rau, dar da.
  • Eu: In regula. Multumesc! La revedere!
  • DD: La revedere!

Invoindu-ma de la locul de munca, am revenit saptamana urmatoare, in timpul turei de zi. Am stat la coada, am platit radiografia la SJU Slatina (40RON), am stat la alta coada la intrarea in cabinet, am primit diagnosticul nefericit si am plecat cu reteta la farmacie.

Asadar, iata de ce ai parte dupa 15 ani in care, vrei nu vrei, cotizezi la sistemul de sanatate. Putem noi verifica daca banii stransi din aceasta cotizatie ajung, efectiv, la sistemul de sanatate? Nu prea… DAR, putem banui cum sunt redirijati catre alte “prioritati“, precum:

  • Imbunatatirea conditiilor din penitenciare;
  • Cresterea salariilor angajatilor de la Consiliul Judetean Olt, spre exemplu, pe niciun criteriu de competenta sau productivitate;
  • Plata salariilor pentru noii angajati din Consiliul Local, ca si alt exemplu. Oare volumul de munca este asa de mare, sau eficienta vechilor angajati (pe criterii politice) este indoielnica?

Sistemul de sanatate publica si cel de educatie pot astepta… Nu sunt prioritare.

Un articol recent pe aceasta tema, aici.

Leave a Reply

