Belgrad

Dragi prijatelji, am petrecut un weekend in capitala Serbiei, Belgrad. M-am intors profund impresionat de vecinii si “fratii” nostri sarbi. Frati le mai spunem noi din cand in cand, dupa cum si ei ne spuneau la fel noua, romanilor, pana cand i-am tradat mojiceste in favoarea americanilor, prin ’99.

De la intrarea in Serbia, pe la Portile de Fier, am tot mers paralel cu cursul Dunarii, trecand prin aproximativ 15 tuneluri rutiere(!). La un moment dat te intrebi de ce nu au procedat ca romanii, sa dinamiteze stancile, si au muncit atat de mult sa construiasca tuneluri si viaducte…

Defileul Dunarii (la cazane) vazut de pe malul sarbesc arata mirific.20160812_104353

Drumul pana in capitala traverseaza cateva sate, care spre surprinderea mea, nu semanau cu cele din Romania: casele generoase, dar nu mari, cu curti frumos amenajate, fara carute cu roti de masini pe sosele. Ce-i drept, soselele sunt denivelate, dar nu au gropi. Ulterior am intrat pe autostrada(cu taxa) si ne-am luat bonul de la statia de taxare, pe care atunci cand am parasit autostrada, l-am platit.

In asteptarea platii, am zabovit intr-o coloana de masini destul de mare, timp in care am putut vedea in jurul meu extrem de multe masini cu numere de Elvetia, Germania, Belgia, Italia, Cehia etc. Initial am fost tentat sa cred ca sunt “expatii” sarbi, veniti in concediu acasa… M-am inselat, erau turisti, ca si mine.

Autostrada am parasit-o aproape de centrul orasului(!), iar printre primele lucruri care mi-au atras atentia a fost o cladire ramasa ca si vestigiu in urma bombardamentelor americane.

img_1572

Dupa ce am poposit la destinatie, am plecat, sa luam masa. Oferta de restaurante este extrem de mare.

img_1668

Am luat loc la masa unui restaurant gasit pe tripadvisor, unde canta si o formatie live. La toate mesele din jur nimeni nu vorbea sarbeste, ci engleza, germana sau franceza…

Aici un chelner de vreo 60 si ceva de ani a avut grija sa nu lipseasca nimic. Am comandat mancare traditionala si bautura asisderea.captureimg_1653

Oamenii, sarbii, stiu sa isi vand marfa. Pun mare pret pe lucrurile traditionale(plejscavica, dunja, slijbovica) si le servesc ritualic oaspetilor lor.

Oamenii pe strada sunt veseli, zambitori, vanzatorii magazinelor sunt extrem de amabili. Cafenelele si bistrourile parca au un aer usor parizian si pe alocuri praghez.

img_1670img_1586

Noaptea nu ai timp sa te plictisesti. Daca esti in cautare de distractie nocturna, Belgrad este locul in care trebuie sa fii.

Nu trebuie ratat muzeul Nikola Tesla sau fortareata de pe malul Savei!

Stau si ma intreb daca sarbii ar fi avut acces la finantare gen Fonduri Europene, cum oare le-ar fi gestionat, avand in vedere ca in lipsa acestor fonduri au reusit sa creeze ceva atat de bine organizat si atractiv pentru turisti din intreaga Europa.

Leave a Reply

