Despre demografie si asistenta sociala in Romania

Strusta Lake, Belarus // 2010Romania se afla de multa vreme pe un trend descendent al sporului natural. Date statistice privind acest aspect exista in Romania incepand cu 1960. Ei bine, acesta a culminat in 2012 cu o valoare de -3.6 (se calculeaza prin diferenta intre numarul nascutilor vii si cel al mortilor, cu alte cuvinte cei care s-au nascut au fost mai putini decat cei care au decedat).

Ultimele date publicate de Institutul National de Demografie%3A+Rom%C3%A2nia+a+avut+spor+natural+pozitiv+%C3%AEn+iulie_489114Statistica arata ca populatia stabila a Romaniei la 1 martie 2016 era estimata statistic la  19.441.708 de persoane. Tot in conformitate cu datele INS, Sporul natural a fost negativ în luna februarie 2016 (8308 persoane), similar cu cel din luna februarie 2015 (9602 persoane). Presupunand ca aceasta valoare ar ramane constanta, rezulta ca populatia totala a Romaniei va disparea pana la ultima persoana in aproximativ 192 de ani.

Demografie ins
Foto: Institutul National de Statistica
Eustat
Foto: Eurostat – Proiectia schimbarilor populatiei in intervalul 2015-2050, in procente

Cauzele care determina un spor natural negativ sunt variate, printre ele amintind:

  • Lipsa de acces la servicii medicale – aici intrand si accesul la medicamente;
  • Ponderea ridicata a persoanelor in varsta comparativ cu cea a celor tinere;
  • Numarul mic al nasterilor.

Asupra acestui ultim punct imi voi indrepta acum atentia, deoarece problema este foarte delicata, iar abordarea sa presupune doua viziuni: cea de ansamblu si cea particulara.

In viziunea de ansamblu, dupa cum e lesne de observat, numarul total al nasterilor este in scadere, iar cauzele de analizat ar putea fi ritmul alert al vietii, cumulat cu stresul de la locul de munca si neincrederea in posibilitatile materiale viitoare.

In viziunea punctuala/particulara, in familiile cu anumite probleme financiare sau cu un nivel scazut de educatie si trai, rata natalitatii este una paradoxal imbucuratoare.

Nu de putine ori vedem, inclusiv la TV, cazuri sociale din mediul rural in care cei patru, cinci sau sase copii sunt nevoiti sa invete la lumina lumanarii. Chiar si in aceste conditii, unii dintre copii exceleaza la invatatura, insa se izbesc de problema lipsurilor materiale. In majoritatea cazurilor, cel mult unul din parinti lucreaza in cel mai fericit caz, la negru.

Guvernele care s-au perindat de-a lungul timpului in Romania au gasit de cuviinta ca suportul care se impune sunt alocatiile plus ajutoarele sociale, distribuite de primarii. Necazul este ca aceste ajutoare banesti ajung cash la parinti(care considera ca sunt acordate cu de la dom’ Primar bunavointa), care dupa ce achita o parte din datoria din caietul magazinului satesc, cumpara un baton de salam si cateva paini, iar diferenta de bani o “investesc” in alcool si tutun.

Asadar, un procent foarte mic din ajutorul acordat de stat contribuie efectiv la formarea celor mici, la educatia lor, astfel incat sa existe o speranta ca isi vor depasi conditia actuala. In multe dintre cazuri, copiii ajung sa abandoneze scoala si usor, usor sfarsesc in campul muncii cu ziua, sau mai grav in cel al gainarilor si borfasilor satesti sau comunali. Asta pentru a-si suplimenta sumele de bani din ajutorul social, pe care de acum il primesc si ei, in scopul de a putea sa isi cumpere alcool si tutun la crasma satului – in trecut avand exemple solide in ale viciilor(parintii n.r.). Ulterior, serile imbibate in alcool de proasta calitate se pot incheia,eventual, cu “lupte de strada” sau cu vreun viol tip “sex surpriza”.

Se creeaza astfel un tip de perpetuum mobile de speta intai in care:

  1. Familii lipsite de educatie procreeaza strict in scopul obtinerii constante de sume banesti;
  2. Acestea nu sunt investite eficient in educatia celor mici, pentru ca prioritatile sunt altele;
  3. Copiii ajung la randul lor lipsiti de educatie si de perspective;
  4. Muncesc ca zilieri, pentru ca nimeni altcineva nu ii angajeaza;
  5. Singurele venituri constante sunt iarasi ajutoarele sociale si alocatiile de crestere a copiilor. Pasii se reiau ulterior de la punctul 1.

This slideshow requires JavaScript.

http://adevarul.ro/locale/sibiu/cosmina-fetita-sparge-lemne-grija-fratii-isi-temele-lumanare-mai-5-frati-n-au-avut-niciodata-jucarii-1_571f879b5ab6550cb85e4a67/index.html

Sau, alte exemple:

This slideshow requires JavaScript.

http://adevarul.ro/locale/botosani/evul-mediu-ultima-frontiera-romaniei-copii-fac-copii-mame-14-ani-bunici-30-ani-matusi-2-ani-nu-vreau-scoala-familie-1_5738b8385ab6550cb8f75f35/index.html

Conform unui proiect de act normativ aprobat recent de Guvern, regulile referitoare la acordarea venitului minim garantat, a alocatiei pentru sustinerea familiei si a ajutorului pentru incalzirea locuintei vor fi schimbate de la 1 aprilie 2018. Autoritatile vor, mai exact, sa reuneasca aceste trei ajutoare intr-unul singur: venitul minim de incluziune.

“Guvernul a adoptat Proiectul de lege privind venitul minim de incluziune, act normativ care integrează ajutoarele sociale acordate familiilor şi persoanelor singure aflate în dificultate. Pentru a avea un impact mai consistent privind reducerea sărăciei, sprijinul se focalizează către persoanele aparţinând celor mai săraci 20% dintre cetăţeni. Noile reglementări încurajează părinţii să-i trimită pe copii la şcoală, stimulează încadrarea persoanelor apte pe piaţa muncii, creşte cuantumul sprijinului acordat şi asigură atingerea obiectivului României de reducere a numărului de persoane sărace cu 580.000 până în 2020, conform Strategiei Europa 2020″

Bineinteles, solicitarea de VMI se va face in continuare la primarie (oamenii oricum fiind convinsi ca Primarul si a lui bunavointa le acorda banii).

Ne indreptam incet, dar sigur catre o catastrofa sociala si demografica.

Solutia acordarii de ajutoare este una umana si care se impune in mod categoric. Insa ajutorul nu trebuie sa fie constituit 100% din cash, ci doar partial. Sumele alocate educatiei copiilor ar trebui transformate in servicii acordate copiilor din cazurile sociale, in cadrul unitatilor de invatamant: manuale, caiete, stilouri, creioane, carti etc. Toate aceste ajutoare trebuie dublate de un control strict asupra modului lor de utilizare, la fel cum comisia europeana procedeaza in cazul fondurilor europene, iar masurile pot merge mai departe, in caz de neconformitate, pe tipicul norvegian…

Trebuie oprit acest perpetuum mobile si nu incurajat prin masuri gen “aceeasi Marie, dar cu alta palarie” sau prin masuri antice de tip “paine si circ”. Exista solutii, hai sa vedem cum le implementam…

240_F_38372806_Uf0pnML3CLr6kycvpLcHPE9BcpYHbzbw

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s